De revival van het bedrijfsboek

13 november 2017
vandersar

De organisatie viert een jubileum. Welke wijze van vieren heeft de meeste meerwaarde, wat blijft hangen? Een feestje voor medewerkers en klanten? Een seminar met interessante sprekers? Of is het toch het boek met herinneringen, anekdotes, wijsheden en visies? Gezellig waren de festiviteiten zeker, maar het boek dat wij mochten maken, dat blijft. Om vijf redenen.

Bij ICT-dienstverlener NEH bouwen ze graag een feestje. Beroemd zijn de zonnige vrijdagmiddagen, waarop klanten die ‘toevallig’ op bezoek zijn graag blijven hangen voor de wagyu-burgers die in de tuin op de BBQ gaan. Dit soort feestjes zijn onderdeel van de bedrijfscultuur van NEH, waar hard wordt gewerkt én waar successen (of desnoods ‘mooi weer’) worden gevierd.

Natuurlijk was ook het twintigjarig bestaan van NEH iets dat management en medewerkers wilden vieren. Zo geschiedde in september. Nu de food trucks zijn vertrokken en Typhoon en z’n crew Leusden al lang achter zich hebben gelaten, staat één element van de viering nog recht overeind. Het boek. Bij medewerkers ligt het nog op de bureaus en wordt er op rustige momenten in gekeken. Klanten en relaties koesteren het document als een waardevol document met een hoog bladergehalte, trots op de actieve rol die ze in de content mochten spelen. Voor de directie van NEH was het boek een mooi geschenk om te geven, in een beperkte oplage gedrukt. Memorabel!

Wat maakt zo’n boek nog steeds een ijzersterk instrument? Er zijn vijf redenen waarom het jubileumboek – ook voor uw bedrijf – nog springlevend is en rendement heeft als middel om klanten en medewerkers te boeien.

Nu de food trucks zijn vertrokken en Typhoon en z’n crew Leusden al lang achter zich hebben gelaten, staat één element van de viering nog recht overeind. Het boek.

  1. Waardevol maatwerk

Het gewicht van zo’n boek in je handen, de wetenschap dat het op maat en exclusief is gemaakt ter gelegenheid van het x-jarig bestaan: ze maken dat mensen vereerd zijn om het te ontvangen. Dit boek bewaar je, koester je. Ouderwets drukwerk met rake teksten en mooie foto’s heeft meerwaarde. Klanten die een contract tekenen of prospects die NEH nog niet kennen, zijn blij verrast als ze het boek in handen krijgen.

  1. Leren kennen

Het boek is een mooi middel om inzicht te geven in de ziel van een onderneming. Hoe doen wij zaken? Welke waarden vinden wij belangrijk, hoe luiden onze missie en visie? En hoe pakt dat uit in de praktijk? Door klanten en relaties zich daarover te laten uitspreken en te laten toepassen op hun situatie, gaat het leven. Die NEH, die wil je leren kennen.

  1. Anekdotisch bewijs

Als plek voor anekdotes en verhalen – storytelling – is zo’n boek zeer geschikt. De eerste medewerkers, de eerste klanten, de hoogleraar aan Nyenrode, ze vertéllen graag. En het leest geweldig. Oude foto’s, sterke verhalen over de ‘bende van vijf’ die het bedrijf startte: smullen.

  1. Niet alleen verleden

We hebben de valkuil weten te vermijden, een geschiedenisboek werd het bewust niet. Het gaat vooral over hoe NEH in het heden terechtgekomen is – en hoe het verder kan gaan. Een goed jubileumboek gaat vooral over vandaag en morgen! Het boekt schetst daarom hedendaagse ontwikkelingen en vertelt – dat intrigeert altijd – hoe de toekomst eruit ziet.

  1. Iedereen een rol

Iedereen doet mee in zo’n boek. Volgens een strak georganiseerd schema togen onze ervaren makers (redacteur en fotograaf) aan de slag om elke stakeholder een rol te geven, in tekst en/of beeld. Medewerkers, leveranciers/partners en directieleden herkennen zich in het boek. Twaalf klanten spreken zich uit over hun organisatie en over de rol van NEH. Daarmee werd het ook hún boek.


Het jubileumboek is een inhoudsvolle manier om een mijlpaal te markeren. Een mooi instrument om meerwaarde vast te leggen, ook in dit digitale tijdperk. Samen met Stefan Ammerlaan Photography produceerden wij ‘Portret van een onderscheidend dienstverlener’, voor onze jarige opdrachtgever NEH uit Leusden. Hiep hiep!